VERRASSINGSVERGADERING

‘Geeuw geeuw, amai mijn botten!’, zucht de leiding in koor.
‘Zijn jullie nu alweer moe, liefste leiding? Toch niet nog steeds van het paaskamp?!’, vraagt Lieze zich af.
‘Neeje!’
– ‘Komt het door jullie respectabele leeftijd?’
– ‘Maar neu, puber! Wij zijn gisternacht verplicht gaan dansen met al de leiding, ouders, vrienden, bomma’s, etc. op het dansfeest van de scouts, Soirée Alé (@ouders koop nog snel een ticketje!), en zijn stikkapot van al dat gesjans en gebrul…’
Waarop Lieze: ‘Ah nee oké, begrijpelijk! Maar wij willen toch graag vergaderen, wat doen we anders op zondag?’
Leiding: ‘Hahaha ja da’s waar, scouts is jullie leven! Komen we tot een akkoord over een vergadering van 13u00 tot 15u00?’
– ‘Akkoord! Wat gaan we doen?’
– ‘Lol, goei vraag! Euhm, verrassingsvergadering!!!’

<Culturele Opvoeding – Het huis van de moskee>

Eén der stappen richting volwassenheid is culturele opvoeding. Voor velen onder onze trouwe lezers is dit onbekend terrein. Geen paniek, wij bieden u een snelcursus Cultuur voor Dummies aan in deze rubriek. Voor les 8 trekken we de literaire bergen in: Het huis van de moskee.

Het huis van de moskee (2005) is het magnum opus van de Iraans Nederlandse schrijver Kader Abdolah. Deze prachtige roman vertelt het verhaal van Aga Djan en zijn gezin in een veranderend Iran waar een radicale stroming opborrelt. Vrienden worden vijanden, liefde wordt haat.
Het huis van de moskee werd in 2007 verkozen tot het op één na beste Nederlandstalige boek aller tijden en werd overladen met literatuurprijzen. Veel leesplezier!